Porównanie bębnów - zdjęcie nagłówkowe

Porównanie bębnów


Poniżej znajdziesz porównanie Bębnów ze Światła należących do grupy tzw. standardowych bębnów szamańskich. Są to instrumenty, na których niemal każdy jest w stanie swobodnie grać trzymając je w dłoni lub blisko swojego ciała. W zależności od wielkości mają one odmienną charakterystykę brzmieniową oraz nieco inne możliwości. Wykresy, które tu zamieszczam powinny obrazowo pokazać Ci, że większa średnica oznacza nie tylko głośniejsze, ale przede wszystkim bogatsze w detale brzmienie. Im większy instrument tym większy jego ciężar, ale też więcej możliwości wykreowania głębokiej, melodyjnej rytmiki.

Większych średnic nie ująłem w porównaniu, ponieważ dysponują one spektrum brzmieniowym, które można porównać do tego, które jest obecne w bębnie o średnicy 55 cm, ale o większej mocy i jeszcze większej ilości detali. Warto zauważyć, że bardzo szczególną średnicą jest 65 cm. Jest to bardzo duży i ciężki bęben, na którym mając silne dłonie można grać z ręki. Ogrom detali brzmienia jest w nim wprost przytłaczający, a sam dźwięk pracuje w tej i większych średnicach w dużo szerszej gamie zjawisk. Są one praktycznie niedostępne w średnicach poniżej 65 cm, a jeśli to tylko w bardzo wąskim zakresie (określone napięcie skóry oraz określona, dość duża wilgotność powietrza) i zdarzają się niezwykle rzadko. Stąd też, dla osób poszukujących absolutnie bezkompromisowej jakości brzmienia, średnica 65 cm jest idealnym rozwiązaniem, ale trzeba pamiętać o dużej wadze tego instrumentu. Większe średnice również dysponują tymi możliwościami, ale granie na nich z ręki jest niemal niemożliwe.

Od średnicy 70 cm zmienia się grubość używanej przeze mnie stali. Zamiast 6 mm ma 8 mm, a to wydłuża i wzbogaca spektrum brzmieniowe jeszcze bardziej.

Bęben szamański jest instrumentem posiadającym dźwięki harmoniczne. Oznacza to, że to, co słyszymy jako dźwięk bębna, składa się z bardzo wielu pomniejszych dźwięków zestrojonych ze sobą. W ich skład wchodzą zarówno dźwięki niskie/basowe, średnie jak i wysokie/śpiewne. Im większy instrument tym więcej jest tych różnych dźwięków, które składają się na brzmienie całego instrumentu. W uproszczeniu można powiedzieć, że mały instrument będzie wydawał się (w porównaniu do większych) płaski w brzmieniu, ponieważ odległość między środkiem, a krawędzią jest na tyle mała, że grając przy krawędzi instrumentu brzmienie będzie niewiele wyższe od tego, które uzyskamy grając na jego środku. Z kolei w przypadku bardzo dużego instrumentu brzmienie będzie dużo bogatsze w detale, odległość między jego środkiem, a krawędzią jest tak duża, że przy krawędzi brzmienie jest dużo wyższe niż na środku, a pomiędzy środkiem i krawędzią wystąpi duża ilość pośrednich dźwięków.

Uderzając w sam środek bębna eksponujemy głównie dźwięki niskie/basowe, ale płasko i punktowo/nieco głucho. Uderzając kilka cm od środka bębna eksponujemy również dźwięki basowe, ale mniej punktowo, bardziej balsamicznie i miękko (tutaj dźwięki wysokie są jakby schowane). Gdy uderzając w bęben odsuwamy się coraz bardziej w kierunku krawędzi instrumentu, eksponujemy w coraz mniejszym stopniu dźwięki basowe i przechodzimy przez dźwięki średnie aż do wysokich przy samej krawędzi. Uderzając bezpośrednio w samą krawędź bębna eksponujemy głównie dźwięki wysokie. Stąd im większa odległość między środkiem i krawędzią tym więcej dodatkowych dźwięków po drodze.

Na urządzeniach mobilnych możesz przesuwać tabelę w prawo za pomocą palca.

średnica 40 cm średnica 45 cm średnica 50 cm średnica 55 cm
GŁÓWNE CECHY
Waga 1,8 kg 2,2 kg 2,5 kg 2,8 kg
BRZMIENIE
Głośność bardzo mała mała duża bardzo duża
Długość brzmienia krótkie średnie długie bardzo długie
Odczucia przy ciele silne bardzo silne obezwładniające obezwładniające
Odczucia w odległości kilku m bardzo słabe słabe silne bardzo silne
Ilość detali/dźwięki harmoniczne bardzo mało dużo bardzo dużo ogromna ilość
Brzmienie przy mocnym uderzaniu zniekształcone, płaskie, płytkie i krótkie spłaszczone, ale dość wyraziste i donośne głębokie, pełne detali i wyraziste bardzo donośne, głębokie i pozbawione zniekształceń
NACIĄG SKÓRY
Poniżej znajdziesz informacje o tym jak zmienia się brzmienie Bębnów ze Światła w zależności od ich średnicy i stopnia w jakim naciągnięta jest membrana grająca. Ciemny pasek oznacza dźwięki basowe, jaśniejszy średnie, a najjaśniejszy wysokie. Pamiętaj, że wykresy są jedynie obrazowym przybliżeniem tego, co zadziewa się z dźwiękiem danego instrumentu. Dzięki nim łatwiej będzie Ci zobaczyć, że im większa średnica bębna tym więcej różnych dźwięków dostępnych jest w tym samym czasie.
Skóra bardzo luźna (po rozegraniu)
niezbyt głośne, jednolicie niskie brzmienie
dość głośne, niskie brzmienie z odrobiną średnich tonów
głośne, bardzo niskie brzmienie z dużą ilością średnich i niewielką wysokich tonów
bardzo głośne, wybitnie niskie brzmienie z dużą ilością średnich i sporą wysokich tonów
Skóra nieco naciągnięta
niezbyt głośne, średniej wysokości brzmienie z odrobiną niskich i wysokich tonów
dość głośne, niskie brzmienie z dużą ilością średnich i odrobiną wysokich tonów
głośne, niskie brzmienie z dużą ilością średnich i odrobiną wysokich tonów
bardzo głośne, wybitnie niskie brzmienie z dużą ilością średnich i wysokich tonów
Skóra mocniej naciągnięta
niezbyt głośne, średniej wysokości brzmienie z dużą ilością wysokich tonów
dość głośne, średniej wysokości brzmienie z niewielką ilością niskich i dużą wysokich tonów
głośne, średniej wysokości brzmienie z dużą ilością niskich i wysokich tonów
bardzo głośne, wybitnie bogate brzmienie z bardzo dużą ilością niskich, średnich i wysokich tonów
Skóra bardzo mocno naciągnięta
niezbyt głośne, wysokie brzmienie z odrobiną średnich tonów
dość głośne, średniej wysokości brzmienie z dużą ilością wysokich tonów
głośne, wysokie brzmienie z bardzo dużą ilością niskich i średnich tonów
bardzo głośne, wysokie brzmienie, z dużą ilością niskich i bardzo dużą średnich tonów
Skóra wybitnie mocno naciągnięta
niezbyt głośne, jednolicie bardzo wysokie brzmienie
dość głośne, wysokie brzmienie z duzą ilością średnich tonów
głośne, wysokie brzmienie, z niewielką ilością niskich i dużą średnich tonów
bardzo głośne, wysokie brzmienie ze sporą ilością niskich i dużą ilością średnich tonów
Skóra dociągana szybko traci niskie tony i łatwo wchodzi w wysokie, brzmienie niezbyt bogate, brak możliwości grania jednocześnie z bardzo niskimi i wysokimi tonami Skóra dociągana najpierw uzupełnia brzmienie o średnie tony, potem szybko traci niskie tony i wchodzi w wysokie bogate brzmienie, możliwość grania z niskimi i wysokimi tonami w niewielkim zakresie Skóra od samego początku dysponuje szerokim spektrum brzmienia (niskie, średnie i wysokie tony jednocześnie dostępne), dociągana przechyla brzmienie w stronę średnich, a następnie wysokich tonów Skóra od samego początku dysponuje szerokim spektrum brzmienia (niskie, średnie i wysokie tony jednocześnie dostępne), dociągana przechyla brzmienie od wybitnie niskiego w stronę średniego, aż po wysokie, ale wciąż posiadające bardzo dużo niskich i średnich tonów
PRZEZNACZENIE
Wspomaganie śpiewu
Automasaż dźwiękiem
Samodzielna relaksacja
Samodzielna medytacja
Prowadzenie warsztatów
Relaksacja grupowa
Medytacja grupowa
Praca z silnymi emocjami
Granie w dużej grupie
Piesze wędrówki
Koneserzy bogatego brzmienia
Osoby o słabszych dłoniach
Dzieci